Valikko Sulje

Lasten oikeudet ry – 10 valintakriteeriä asianajajalle

Vanhemmat ovat usein äärimmäisen psyykkisesti ja fyysisesti stressaantuneita parisuhteen päättyessä. He eivät aina pysty huoltokiistan ja oikeuskäsittelyn aikaan toimimaan täydellä ymmärryksellään ja tekemään hyviä valintoja lastensa ja itsensä suhteen. Itse asiassa aivokuvantaminen on osoittanut, että parisuhteen päättyessä aivojen tila vastaa vieroitusoireista kärsivän kokaiiniriippuvaisen aivoja.

Yhteiskunnassamme ei ole kiinnitetty paljoa huomiota parisuhteen muuttamiseksi toimivaksi yhteistyövanhemmuudeksi. Tämä perhemuodon muuttaminen yhdestä toiseksi epäonnistuu toistuvasti, mikä tuntuvasti pahentaa pienokaistemme kärsimystä perheen hajotessa.

Tässä kohtaa asianajaja astuu kuvaan “pelastamaan päivän”, mutta vastoin yleistä uskomusta lainopillinen avustaja tai mikään yhteiskunnan palvelu ei voi varmistaa parhaita lopputulemia tai huolenpitoa lapsillemme. Me, ja vain me, kannamme lopullisen vastuun siitä, miten, missä ja kenen kanssa lapsemme varttuvat – ei yhteiskunta eikä mikään toinen auktoriteetti. Huolimatta siitä, mitä tapahtuu, lopulta lapsemme pitävät vastuussa “isää ja äitiä” heidän elämiensä ottamasta polusta ja laadusta.

Suruksemme oikeustaistelut ympäri maailmaa ovat egon, henkilökohtaisen voitontavoittelun ja rahan ohjaamia, ja lasten etu on niissä toissijaista. Oikeustaisteluista ei välttämättä ole lainkaan hyötyä lapsille, ja riitely lasten vuoksi on usein mitä itsekkäintä ja huonointa vanhemmuutta.

Lapset ovat puoliksi isän ja puoliksi äidin eikä kenenkään lapsen pitäisi joutua välikäteen, jossa toinen vanhemmista puhuu toisesta pahaa tai pyytää välittämään viestejä vanhemman puolesta tai millään tavoin manipuloi lasta sanomaan tai tekemään jotain. Tämä on julmuutta ja vastoin lapsen oikeutta turvalliseen, huolettomaan ja väkivallattomaan lapsuuteen.

Toivomme voivamme tehdä kaiken mahdollisen palveluidemme kautta tukeaksemme sinua ja lapsiasi tämän haastavan ja vaikean muutoksen läpi. Jos kallistut oikeustaisteluun, uskomme vahvasti avustajien ominaisuuksien vaikuttavan lopputulokseen: kun avustajilla on päämääränä lapsen ja perheen hyvinvointi, kaikki voittavat, etenkin lapsesi.

Tässä on 10 kriteeriä, joita Lasten oikeudet ry suosittelee punnitsemaan asianajajaa valitessa:

1. Eettiset arvot:
(https://asianajajaliitto.fi/tapaohjeet/)

2. Voittaa voi vain, kun lapsen etu (ei yhden vanhemman) on ensisijainen päämäärä. Käytännössä tämä tarkoittaa todellisen isän ja äidin läsnäoloa lapsen elämässä ja heidän tulemisteen toimeen siinä määrin, että elämä voi sujua.

3. Päämäärän tulisi olla vanhempien keskinäinen sopiminen, ei riidan lietsominen.

4. Asianajajan tulisi olla rehellinen, puhua ystävällisesti ja kunnioittavasti sekä kannustaa päämiestään tekemään samoin. Hyvä tapa tilanteen arvioimiseksi on kysyä itseltään: “Puhuisinko tällä tavoin lapseni tai hänen opettajansa edessä?” Jos vastaus on kielteinen, lopeta.

5. Asianajajan pitäisi aktiivisesti etsiä laista eväitä toimivan sopimuksen aikaansaamiseksi sen sijaan, että hän käyttäytyisi aggressiivisesti, tekaisisi yhdentekeviä todisteita tai manipuloisia vanhempien ja perheenjäsenten hauraita mieliä.

6. Asianajajalla pitäisi olla myönteisiä luonteenpiirteitä, jotka luovat suotuisaa ilmapiiriä siirryttäessä hedelmälliseen ja hyväntahtoiseen yhteistyövanhemmuuteen.

7. Hyvä asianajaja pitää sovittelua (folloa) hienona mahdollisuutena (oikeuden sijaan) ja ymmärtää, että vanhempien ja valtion resurssit on parempi käyttää lasten hyvinvoinnin tukemiseen sen sijaan, että aika, raha ja energia tuhlattaisiin riitelyyn. Puhumattakaan siitä, että olisi parempi käyttää aika touhuihin lasten kanssa kuin negatiivisen energian tuomiseen heidän elämiinsä.

8. Epärehellisyys ja valehtelu missä muodossa vain, harhaanjohtaminen ja provokaatio ovat täysin kiellettyjä hyvälle asianajajalle ilmeisistä syistä.

9. Asianajajan pitäisi keskittyä käyttämään perusteluissaan merkityksellisiä todisteita eikä subjektiivisia seikkoja, kuulopuheita ja alituiseen muuttuvia tunnetiloja.

10. Hyvä tapa arvioida asianajajaa on kysellä hänen maineestaan ja kunnioituksestaan toisten hyväntahtoisten asiakkaiden ja asianajajien keskuudessa.